Loading...
Geen categorie

Nieuwe routines voor gezinnen thuis

Creëer structuur. In de klas heb ik altijd een dagschema gemaakt met eenvoudige beelden om mijn studenten vooruit te helpen kijken en zich voor te bereiden op de dag. Als ouder heb ik schema’s gebruikt om de dagelijkse routines voor mijn kinderen te helpen bepalen. Toen mijn oudste zoon twee jaar oud was, heb ik een bedtijdschema voor hem gemaakt; nu, bijna vier jaar oud, verwijst hij er nog steeds graag naar de meeste avonden.

Toen ik me realiseerde dat we misschien thuis waren en zonder de structuur van onze normale dagelijkse activiteiten en schoolrooster, besloot ik om een ​​los plan te maken om tijdens de week te gebruiken. Mijn eerste versie hiervan bevatte veel snackpauzes en ongestructureerde tijd! In de loop van de weken zijn we overgestapt op een routine die nog steeds voldoende tijd vrijmaakt voor snacks en maaltijden, maar die ook open plekken omvat voor kunst, binnen- en buitenspelen en dagelijkse wandelingen.

Hoewel het misschien overdreven lijkt om een ​​schema te gebruiken voor de dagelijkse activiteiten van uw kind, heb ik gemerkt dat het echt een dagelijks ritme en een voorspelbare routine voor mezelf en mijn gezin creëert. Structuur, zelfs losse structuur, kan u helpen minder stress te voelen bij het beslissen wat u vervolgens gaat doen. Het stellen van dagelijkse verwachtingen (we doen bijvoorbeeld altijd huiswerk van 9 tot 11 uur ’s ochtends, of we lunchen altijd’ s middags) kunnen een gevoel van continuïteit en flow gedurende de week creëren.

Het hebben van een schema zorgt er ook voor dat we ons houden aan routinematige gewoonten die gemakkelijk kunnen worden losgelaten, zoals aankleden na het ontbijt, het huis verlaten (zelfs voor een korte wandeling om de hoek!), En tegelijkertijd maaltijden eten . Mijn favoriete onderdeel van onze nieuwe norm is het delen van onze dagelijkse hoogte- en dieptepunten tijdens het avondeten. Zelfs mijn bijna tweejarige doet mee! Deze oefening is een geweldige manier om dingen in perspectief te houden terwijl je als gezin hecht.

Flexibel zijn. Hoewel een schema geweldig is, moet u ook flexibel blijven! Pre-quarantaine, mijn kinderen keken bijvoorbeeld maar één of twee keer per week naar films of tv-programma’s. Sinds de schuilplaats begon, hebben we mijn vierjarige toegestaan ​​om een ​​show of een film te kijken terwijl zijn broertje een dutje doet. Dit geeft ons allemaal een pauze en helpt bij het creëren van voorspelbare perimeters rond de schermtijd.

Flexibiliteit ziet er anders uit, afhankelijk van de leeftijd van uw kinderen, uw werkverantwoordelijkheden en de verwachtingen van de school van uw kind. Zo kan de school bijvoorbeeld vragen om uw kind voor te bereiden op de iep toets. Afhankelijk van hoe ik me voel en hoe werk eruit ziet op een bepaalde dag, zou ik veel moeite kunnen steken in het maken van uitgebreide projecten en activiteiten (vorige week hebben we een gigantische kartonnen raket gemaakt), terwijl andere dagen onze kunsttijd lijkt op kleuren met kleurpotloden . Zelfs onder de beste omstandigheden hebben we dingen die ons stress bezorgen, en deze pandemie is niet anders. Flexibel zijn met onze verwachtingen van onszelf en onze kinderen is dus essentieel om ieders welzijn te behouden.

Maak contact met anderen. Reserveer een-op-een met je kind. Terwijl je waarschijnlijk super druk bent en meer dan 100 dingen tegelijk doet, zal het geven van je kind vijf tot tien minuten onverdeelde aandacht helpen om verbinding te maken en, misschien contra-intuïtief, hun onafhankelijkheid te stimuleren. Door een korte tijd 100 procent aanwezig te zijn bij uw kind, vult u hun reserves voor onafhankelijke speeltijd daadwerkelijk op. Ik heb gemerkt dat als ik mijn dag kan beginnen met zitten en praten, lezen of spelen met mijn kinderen voordat ik mijn telefoon opneem of ga zitten om aan het werk te gaan, ze zich daarna veel langer kunnen vermaken .

Regelmatig verbonden blijven met vrienden en familie kan u en uw kind helpen om zich ook verbonden te voelen met de buitenwereld. Hoewel video- of telefoongesprekken een geweldige manier zijn om te communiceren, kunnen we op dit moment waarschijnlijk allemaal verband houden met virtuele vermoeidheid. Hoewel mijn familie een paar groepsgesprekken heeft gehouden, hebben we ook geoefend met ouderwets schrijven van brieven. Handgeschreven brieven zijn een geweldige manier om je verbonden te voelen, lees- en schrijfvaardigheid te oefenen (zelfs jongere kinderen kunnen afbeeldingen tekenen om per post te verzenden) en ook offline verbonden te blijven.

Word actief. Probeer dagelijkse bewegingspauzes en regelmatige lichaamsbeweging toe te voegen aan uw routine. Regelmatige lichaamsbeweging krijgen, verhoogt niet alleen je spiertonus, verbetert de flexibiliteit en versterkt de botten, het ondersteunt ook je mentale gezondheid. Je hoeft geen uur te besteden aan hardcore training om actief te blijven!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *